Fantastisch Panama! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Tom Theloesen - WaarBenJij.nu Fantastisch Panama! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Tom Theloesen - WaarBenJij.nu

Fantastisch Panama!

Blijf op de hoogte en volg Tom

29 Juni 2022 | Panama, Bocas del Toro

Hola!

Met de dag ben ik blijer dat ik richting Panama ben gegaan. De situatie in Ecuador verslechtert alleen maar: vluchten worden gecanceld, backpackers zitten vast in hostels en als ik kijk in de Facebookgroep van de stakers word ik niet blij. Het was zelf zo erg dat ze een foto van een lijk hadden geplaatst.

Voor ik naar Panama vertrok hadden m’n broer, schoonzus en m’n nichtje ook nog wat tips gestuurd. Zij waren kortgeleden nog in Panama en gelukkig had de familie ongeveer dezelfde dingen gedaan. Ik kon de route dus mooi volgen, want m’n eigen heilige boek gaat helaas maar tot Colombia.

Een dagje in old town van Panama-stad beviel goed, maar ik zag ook gelijk de prijsverschillen met landen waar ik al ben geweest. Aangezien ik in Peru een beetje als een God in Frankrijk heb geleefd en ik een extra vlucht heb moeten pakken, was het weer tijd om goed op ‘t budget te letten. Dat betekende weer zelf koken na een maand…

Na de hoofdstad ben ik gelijk naar Boquete gegaan. Hier heb ik op eigen houtje een koffieplantage bezocht en acht verschillende koffies geproefd. De duurste was 2500 euro per 500 gram! Ook heb ik in het bekende Lost [e-38] Found Hostel geslapen. Vanaf de weg moet je ongeveer twintig minuten omhoog lopen door de jungle. Vanaf het hostel heb je een fantastisch uitzicht, maar de keuken is wat minder[e-1f605]. Ik had voor twee dagen eten ingeslagen en mee naar boven genomen. Tijdens m’n route omhoog regende het echt mega hard (regenseizoen hè). Het bleef niet bij een buitje, want heel de avond bleef het regenen en ook schoot er nog een bliksemschicht door het hostel.

In het hostel ontmoette ik al vrij snel een Nederlands stel en met hen heb ik de jungle verkend een route met vele insecten, apen, aparte bomen en een wilde rivier. Vanuit Lost [e-38] Found was het tijd om door te reizen naar Bocas del Toro. Tot nu toe een heerlijke plek aan de oceaan!

Na een paar dagen chillen in een super mooi hostel, met leuke mensen (75% Nederlanders), muziekbingo, een niet-Europees goedgekeurde glijbaan, was het weer tijd om een beetje actief te worden. Samen met vijf Nederlanders uit ‘t hostel ben ik door de jungle gaan lopen op blote voeten. Vanwege de modder was dit de veiligste manier. Na een wandeling van anderhalf uur kwamen we bij een mooi strand waar we nog even hebben gesnorkeld. Daarna was het voor mij tijd om weer terug te gaan naar het andere eiland waar het stadje zit. Daar heb ik een fiets gehuurd en ben ik naar de andere kant van het eiland gefietst, zo’n 15 kilometer. In het noorden waren mooie witte stranden. Toen ik verder wilde fietsen werd ik nog achterna gezeten door een hond, want hij wilde z’n tanden in m’n enkels zetten. Snel doortrappen en ik weet niet meer wat ik allemaal heb gezegd…. Aangezien ik al zo’n held ben met dieren is m’n hondenangst weer terug bij af.

Eind van de week pak ik weer de bus naar Panama-stad om daarna een tour te doen naar San Blas[e-1f60d]. Heel veel zin in!

Adios!

Tom


  • 30 Juni 2022 - 16:44

    Lottie:

    Een mooi verslag Tom. Je hebt weer heel wat beleefd.

  • 30 Juni 2022 - 19:38

    Truus Hermans:

    Tom,
    Leuk om te lezen hoe gemakkelijk je op je reis vrienden voor een paar dagen of voor langere tijd maakt. En wat een energie heb je om maar steeds nieuwe plekken te bezoeken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Tom

Actief sinds 10 Dec. 2019
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 6400

Voorgaande reizen:

02 Maart 2022 - 01 Augustus 2022

Zuid-Amerika

03 Februari 2020 - 21 Juni 2020

Nepal, here I come

Landen bezocht: