Mendoza en Salta - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Tom Theloesen - WaarBenJij.nu Mendoza en Salta - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Tom Theloesen - WaarBenJij.nu

Mendoza en Salta

Blijf op de hoogte en volg Tom

18 April 2022 | Bolivia, Tupiza

Hola!

Na een rit van zo’n twintig uur in de bus kwam ik vorige week aan in Mendoza. Normaal gesproken is het hier boven de twintig graden en schijnt de zon, maar toen ik naar buiten keek zag ik wolken en eenmaal uit de bus heb ik m’n fleecetrui aangehouden. Na een middagwandeling en een lunch in de stad maakte ik in het hostel kennis met twee Engelsen die net als ik naar de Bodega’s wilden om de wijnen uit de streek te proeven. Hier staat Mendoza om bekend.

Maandagochtend stapten we vroeg de bus in en rond tien uur stapten we op de fiets richting de eerste wijnproeverij. We kregen eerst een rondleiding en vervolgens kregen we een Chardonnay en Malbec voorgeschoteld. Ook mochten we een fles wijn GRATIS uitzoeken (wel met een maximumbedrag). Als we op de fiets stappen richting de tweede bodega schijnt de zon volop en is het tijd om de zonnebrand erbij te pakken. Ook bij de tweede bodega kregen we weer een rondleiding en proeven we een twee verschillende wijnen. Aan tafel ontmoetten we drie Canadezen en met hen vervolgden we onze tocht naar de derde Bodega die het verste op de route lag. Heerlijk in het zonnetje genieten we van drie verschillende wijnen en een borrelplank. Na de proeverij besluiten we met z’n zessen om nog een paar flessen wijn te bestellen, want de plek met het uitzicht bevalt ons prima. Rond half zes zien we dat de tijd is gevlogen. Om zes uur moesten we de fietsen inleveren en we moesten nog een half uur fietsen. Eenmaal op de fiets besluiten we dat het toch nog een goed idee is een vierde bodega mee te pakken. Hier genieten we nog van twee flessen wijn en rond half zeven stappen we al aardig teut de fiets op richting de fietsverhuur. Eenmaal aangekomen is happy hour al gestart en genieten we van de gratis, goedkope wijn waar de eigenaar van de fietsverhuur ons op trakteert. Uiteindelijk hebben we met z’n zessen de bus teruggepakt naar het centrum van Mendoza en hebben we op ‘t dakterras genoten van ons culinaire diner van de Mac en de wijnen die we hadden uitgezocht bij de eerste bodega. Ook maken we het plan om dinsdag met z’n zessen richting een bodega te gaan om daar uitgebreid te gaan lunchen.

Dinsdagochtend zijn we met z’n zessen aan het appen, maar we komen al snel tot de conclusie dat niet iedereen even fit is om ‘s middags te gaan lunchen. Wel spreken we af om ‘s avonds uit eten te gaan met z’n zessen. ‘s middags ben ik naar het park van Mendoza geweest en heb ik genoten van de zon en m’n cola. Eind van de middag kwamen de Canadezen richting ‘t hostel waar de Engelsen en ik verblijven. De laatste fles wijn van de bodega wordt opengetrokken en we halen nog wat wijn bij de supermarkt. Rond een uur of negen lopen we richting het restaurant waar we uitzicht hebben over heel de stad en ook hier genieten we van verschillende wijnen en cocktails.

Woensdagochtend is het tijd om uit te checken en richting Salta te gaan. Weer een rit van zo’n twintig uur. Ik slaap prima in de bussen, lees veel en kijk wat films om de tijd door te komen. Ook in Salta is het bewolkt en trek ik m’n trui weer aan. In de week voor Pasen zijn alle Argentijnen vrij dus ook zij trekken er op uit en ik heb de laatste plek in m’n hostel weten te bemachtigen. ‘s Middags boek ik de bus alvast richting de grens met Bolivia en eind van de dag heb ik afgesproken met Jelmer en Esmee om alvast mijn verjaardag te vieren. Zij pakken ‘s nachts al de bus richting de grens, dus op m’n verjaardag konden ze helaas niet aanwezig zijn. We genieten van de wijn en de borrelplank waar de kazen en hammen uit de supermarkt mooi zijn opgerold….

‘s Nachts slaap ik slecht in ‘t hostel, want er ligt een man zo hard te snurken dat zelfs oordoppen niet werken. Na een gebroken nacht besluit ik om richting de kabelbaan te gaan, want vanaf ‘t uitzichtpunt zou je een heel mooi uitzicht hebben over de omgeving. Na drie kwartier in de rij te hebben gestaan en nog niet halverwege te zijn, besluit ik om ‘t morgenvroeg opnieuw te proberen, want ik ga niet nog langer wachten. Ik ben wat gaan rondlopen door de stad, bezoek wat kerkjes en loop bij een paar tour operators naar binnen. Alle tours die ik eventueel zou willen doen, zitten vol voor de aankomende dagen. Ook veel locals gaan er dus op uit tijdens Pasen.

Een dag later word ik wakker met een aantal felicitaties en een filmpje in m’n mailbox. Moeke had de familie en wat vrienden benaderd om mij te feliciteren via ‘t filmpje, heel leuk! Na een paar facetimegesprekken loop ik even langs de testlocatie, want voor Bolivia moet ik ook nog een negatieve COVID-test kunnen aantonen. Ook nu besluit ik weer dat ik met de kabelbaan omhoog wil. Dit keer ben ik vroeg, dus hoop ik dat het rustiger is. Maar helaas, een wachtrij langer dan de dag ervoor… Ik duik weer de stad in, pak her en der een terrasje en ga nog even chillen in ‘t hostel. Ik had namelijk met een paar Belgen afgesproken om m’n verjaardag te vieren vanaf eind van de middag/begin van de avond. Helaas kreeg ik later op de dag bericht dat ze het niet gingen redden. Ik besluit om mezelf te trakteren op een goed diner en ben daarna nog in het hostel gaan chillen met wat andere gasten. Toch nog m’n verjaardag met hen kunnen vieren.

Gisteren heb ik nog veel documenten geprint voor de oversteek naar Bolivia. Alle documenten moet je ook twee keer kunnen aantonen. Al eerder deze week heb ik contact gelegd met een hostel waar ik zou kunnen printen, ook op zondag als alle winkels dicht zijn. Eenmaal aangekomen bij het hostel blijkt er geen printer te zijn, shit. Terug in m’n eigen hostel weet de medewerker bij de receptie ook niet zo snel een plek waar je op zondag kan printen. Ik wist dat Esmee en Jelmer hun documenten bij een hotel hebben geprint, dus ik besluit om ook naar een paar random hotels te gaan lopen. Bij de eerste is het al gelijk raak en mag ik alles printen voor 0,0 peso’s. Eind van de dag ben ik nog met de twee Belgen wat gaan drinken in de stad voor m’n verjaardag. Daarna heb ik de nachtbus gepakt richting Bolivia. Nu lig ik heerlijk in ‘t zonnetje bij ‘t zwembad en heb ik na zeven weken reizen een kamer voor mezelf! Vandaag heb ik met een paar mensen afgesproken om te kijken naar de tours richting de zoutvlaktes.

Adios!

Tom


  • 18 April 2022 - 21:43

    Ineke De Bruijn:

    Mooi verslag Tom.
    Veel plezier nog.

  • 19 April 2022 - 11:15

    Marijn Kuipers:

    Hoi Tom, veel plezier!

  • 25 April 2022 - 13:14

    Truus Hermans:

    Tom,
    Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid wijn die je op een dag kunt verdragen en ... van je organisatietalent. Je bent voortdurend aan het plannen en aan het organiseren.
    Groetjes,
    Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Tupiza

Tom

Actief sinds 10 Dec. 2019
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 6405

Voorgaande reizen:

02 Maart 2022 - 01 Augustus 2022

Zuid-Amerika

03 Februari 2020 - 21 Juni 2020

Nepal, here I come

Landen bezocht: