Salktantaytrekking richting Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tom Theloesen - WaarBenJij.nu Salktantaytrekking richting Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tom Theloesen - WaarBenJij.nu

Salktantaytrekking richting Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Tom

20 Mei 2022 | Peru, Cusco

De afgelopen vijf dagen heb ik een vijfdaagse hike gelopen, De Salkantay trekking.

Dag 1 - de start

Om 04.00 uur ging de wekker. Slaperig al m’n zooi bij elkaar geraapt en het busje in richting het ontbijt van de tour. Uiteraard heb ik ook nog even bijgeslapen in het busje. Na het ontbijt zijn we met de groep van vijftien naar de start gereden van de Salkantaytrek. Na een paar uur lopen arriveerden we op de camping. Daar hebben we geluncht en daarna zijn we vanaf 3900 meter naar 4200 meter gelopen. Na ongeveer een uur stijgen hadden we een heel mooi uitzicht over een meer en een gletsjer. Dalen duurde maar zo’n twintig minuten. Het uitzicht vanaf de camping is zo vet met alle bergen! Ook bij zonsondergang heb ik nog een paar mooie foto’s kunnen maken van de bergen. En het mooie is, is dat het dak van de slaapplek van glas is. Dus toen ik om 19.30 uur m’n bed indook kon ik nog even genieten van de sterren en het uitzicht op de bergen. Tot nu toe de vetste slaapplek ooit! Maar nog drie nachten te gaan hierna…

Dag 2 - het hoogste punt

Om 04.45 uur werden we wakker gemaakt door onze gids, spullen pakken, ontbijten en om 06.00 uur vertrokken we naar de Salkantay. Een klim naar 4600 meter vanaf ongeveer 3900 meter. Het was een heel erg mooie klim, maar iedereen moest wel regelmatig op adem komen. Veel drinken en suikers maakten de klim ook makkelijker. Na zo’n drie uur klimmen kwamen we op het fantastische uitzichtpunt! Hier vertelde de gids nog een verhaal toen heel de groep op een rots was neergeploft. Ik ben niet de enige geweest die bijna in slaap viel. Het verhaal over de Salkantay was best boeiend, maar iedereen was vermoeid. De berg is zo’n 6000 meter hoog en in Quechua (de lokale taal hier) heeft de berg ook nog een andere naam. De rest van de dag moesten we dalen. We liepen boven en tussen de wolken en uiteindelijk liepen we het laatste stuk door de Amazone. Heel mooi en gaaf. Ook in Peru is de natuur prachtig en ook hier zitten muggen… Uiteindelijk kwamen we rond 17.00 uur bij onze slaapplek aan (2800 meter hoogte) en plofte iedereen ik het gras. Het uitzicht was minder mooi dan gisteren, maar dat kwam door de bewolking. Eerst hadden we ‘theatime ‘ en daarna avondeten. Vervolgens is iedereen vroeg naar bed gegaan. Vanuit mijn bed kan ik weer door een glazen dak naar buiten kijken en hoor ik het water dat uit de bergen komt.

Dag 3 - hot springs

Vandaag werden we weer om 05.00 uur wakker gemaakt (het begint op de 4-Daagse te lijken) en er was nog een verrassing in de tent: een spin. Om 06.00 uur startten we met een hike van 12 kilometer. We liepen langs de rand van de Amazone waar het uitzicht echt fantastisch was! Rond 10.00 uur kwamen we aan op onze camping waar we even konden relaxen. Hier ben ik heerlijk in de zon in slaap gevallen. Daarna zijn we naar de hot springs gegaan en daar kon we lekker badderen in water van 45 graden Celsius, heerlijk! Toen iedereen uitgezwommen was, zijn we naar het “terras” gegaan net buiten het terrein van de hot springs. Het stelde niet veel voor: plastic tafels en stoelen en wat vrouwen die hun eten en drinken wilden verkopen. En als je dan rustig op het terras zit, hoor je: “Tom!” Esmee en Jelmer stonden plots voor m’n neus. Zij waren met een andere trekking bezig en hadden pauze op dezelfde plek. Na een gratis shot tequila (op een lege maag) van onze gids was het tijd om de bus in te gaan. Hier werden de karokesongs aangezet en een flesje rum-cola ging rond. Het was een erg leuke rit. Tijdens het diner bleef de muziek draaien en werden er her en der nog wat flessen bier geopend. Vervolgens verplaatste ik naar m’n tent en die scheen te lekken. Ook bleek de deur niet op slot te kunnen. Dus wilde ik verplaatsen en in de volgende tent vond ik een grote spin en ook hier kon de deur niet op slot. Uiteindelijk eindigde ik in m’n eerste lekkende tent en vond ik een kleine stok die in het slot paste.

Dag 4 - zwaarste dag

Ook vandaag werden we om 05.00 uur gewekt met thee en er stond een zware wandeling op de planning van zo’n 26 kilometer. Eerst stegen we weer 800 meter in zo’n drie uur en dat voelde ik weer aan de ademhaling. Gelukkig loop je in een groep en daardoor wandel je in een ritme. Eenmaal op de top van het regenwoud stonden we midden in de wolken en de blubber, want heel de route regende het al. Daarna daalden we zeven kilometer en kwamen we uit bij onze lunchplek. Na een uurtje rust vervolgden we onze route naar onze eindbestemming. Heel de dag liepen we door het regenwoud en de laatste paar uur ook langs een rivier die belangrijk was voor de Inca’s. In ons hotel (ja, we sliepen in een hotel!) heeft iedereen genoten van een warme douche en een powernap. ‘s Avonds zijn we met z’n allen wat wezen eten en nog een kroeg ingedoken tot 23.00 uur.

Dag 5 - 1750 tredes richting Machu Picchu

Ook vandaag ging de wekker om 05.00 uur, maar helaas geen thee. Snel spullen pakken en het ontbijt ophalen bij de receptie. We startten onze tocht richting Machu Picchu rond 05.30 uur. Alhoewel er een mogelijkheid is om de bus naar de entree te pakken gaat onze groep 1750 traptredes omhoog. Na een klein uur stijgen kwamen we aan bij de entree. Eigenlijk had ik pas mijn entree om 13.00 uur, maar door een staking kon ik toch eerder naar binnen. Het was aardig bewolkt waardoor we heel Machu Picchu city niet konden zien, maar na een halfuur verdwenen de wolken en kwam de zon door, FANTASTISCH! Wat mooi om dit wereldwonder te zien. Na een paar fotoshoots liepen we zo’n anderhalf uur door de stad en vertelde onze gids verhalen over de stad. Na het bezoek aan Machu Picchu daalden we weer via de 1750 tredes. Vervolgens nog even in het stadje geluncht en teruggegaan naar Cusco. Nu lekker slapen en vooral uitslapen!

Het was een fantastische week met prachtige uitzichten en ook de groep was erg gezellig! Morgen staat er niet zoveel op de planning en misschien gaan we nog met een paar mensen van de groep de club in, want het is nou eenmaal zaterdagavond!

Adios!

Tom

• 21 Mei 2022 - 08:57

Frits Polman :

Mooi verhaal weer Tom. Vooral Machu Picchu lijkt me fantastisch om te zien.

• 21 Mei 2022 - 10:55

Lottie Schoenmakers:

Goedemorgen Tom.
    Weer een geweldig verslag. Mooi om te lezen. Nog mooier om alles te doen! Wel veel om te verwerken. Toy tot tot.

• 21 Mei 2022 - 12:04

Truus Hermans:

Tom,
    Je bent vast in een topconditie als je weer terugkomt naar Nederland. Wat een inspanning lever jij elke dag.

• 23 Mei 2022 - 19:26

Peter:

Tom,

De Vierdaagse is hier niets bij. Bovendien zie je veel meer bijzondere dingen...
    Veel plezier verder.

P en B