Week drie: mountainbikes, leesboeken en Shiva - Reisverslag uit Bagmara, Nepal van Tom Theloesen - WaarBenJij.nu Week drie: mountainbikes, leesboeken en Shiva - Reisverslag uit Bagmara, Nepal van Tom Theloesen - WaarBenJij.nu

Week drie: mountainbikes, leesboeken en Shiva

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

21 Februari 2020 | Nepal, Bagmara

Vanuit het regenachtige Pokhara weer een update van afgelopen week, maar eerst nog even een terugblik naar afgelopen weekend.

Samen met Tim en Daan heb ik afgelopen zaterdag mountainbikes gehuurd en hebben we een mooie ronde gemaakt om het Phewa lake. Een mooie tocht met heel wat heuveltjes, maar ook plekken waar het doodstil was. Het was een beetje mistig, maar dat had een mysterieus effect. Nadat we langs een paar kleine dorpjes waren gefietst, gingen we de bergen in. Op een aantal plekken waren de hellingen zo steil dat we moesten lopen en we kwamen apen en buffalo’s tegen onderweg. De tocht kreeg wel een andere wending. We hadden van tevoren geen route uitgestippeld, dus we wisten op een gegeven moment niet meer waar we heen moesten. Uiteindelijk kwamen we bij een dorpje uit. Er kwam een oudere mevrouw naar ons toe die aanbood om ons naar de overkant, Pokhara, te brengen met haar bootje. Met drie mountainbikes zijn we in het wankele bootje gestapt en kwamen we na een haluurtje peddelen aan in Pokhara. Wel leuk eigenlijk zo onvoorbereid op pad, want dan kom je op de minder toeristische plekken.
Zondag hebben Joost en ik eind van de middag de bus gepakt naar ons gastgezin en ik voelde me net een sardientje in blik. Naast mij zat iemand die mij het filmpje liet zien waar ik aan het dansen was op het hindoeïstische feest. Volgens mij begin ik een bekende Nepalees te worden…..

Op maandag arriveerden de schoolopleiders van de HAN. Samen met hen hebben Joost en ik lessen geobserveerd en een plan gemaakt voor de twee weken dat de schoolopleiders aanwezig zijn. Ook heb ik afgelopen week een aantal spontane lessen gegeven, omdat er docenten afwezig waren. Tijdens mijn lessen zorg ik voor interactie en blik ik met de leerlingen terug op wat ze hebben geleerd. Een aandachtspunt voor de docenten van mijn stageschool. Tevens heb ik een gesprek gehad met de docent die ik de aankomende weken ga coachen. Ik wilde van hem weten wat hij wilde leren en wat hij belangrijk vindt om de leerlingen te leren. Op de vragen die ik stelde, kreeg ik nauwelijks antwoord. De docent begon over happiness en “het leven”, lekker zweverig. Zelf zit ik totaal niet zo in elkaar. Ik wil gewoon antwoord op m’n vragen en dan krijgen we vanzelf een gesprek over het onderwijs. Gisteren kwamen er nog een paar docenten van de HAN langs en zij kwamen met stapels boeken voor de kinderen. Nadat de boeken officieel waren overhandigd, gingen de kinderen gelijk lezen! Het was een mooi gezicht om groepjes kinderen om één boek te zien zitten. Ik vroeg aan een aantal kinderen of ze thuis ook deden lezen, maar dat doen ze niet. Bij de directeur hebben we al geopperd om een leesuurtje in te plannen voor de leerlingen, zodat ze in aanraking komen met verhalen. Hij was er positief over, maar nu moet dit nog doorgezet worden. Samen met de schoolopleiders moeten we gaan kijken hoe we dit leesuurtje willen gaan inrichten.

Samen met de schoolopleiders, Léonie en Stephan, en Joost heb ik elke dag een rondje gelopen door ons dorpje. Ook hier voelden we ons een attractie. We gingen een winkeltje in om cola en chips te halen. We zagen een bankje voor de winkel waar we dat op zouden kunnen drinken, maar de lokale bevolking was benieuwd wat vier westerlingen gingen doen en de lokale bevolking hield het bankje bezet. Daar ging ons plan. Er was ook een hoogtepuntje afgelopen week: ik mocht helpen met de afwas! Het aanrecht komt wel tot aan m'n knieën, dus ik mag flink bukken om bij de kraan te komen. Het is wel fijn om me na twee weken eindelijk nuttig te maken in het huishouden, want om alleen maar op een stoel te zitten en voor me uit te staren, is niks voor mij. Daar word ik heel onrustig van.

Afgelopen week ben ik ook een paar keer lekker vroeg naar bed gegaan. Hoofpijn, keelpijn en verkoudheid zorgden ervoor dat ik niet lekker in m’n vel zat. Gisteren hoorde ik van meer studenten dat ze hier last van hebben gehad. Gelukkig is iedereen nu weer opgeknapt en kunnen we lekker weekend vieren. Gisteren zijn we al met een aantal docenten en studenten de Irish pub ingedoken. Vandaag is een officiële feestdag. De Hindoeïstische god Shiva wordt geëerd, want het is vandaag zijn trouwdag. Shiva rookte en heeft door het inademen van de rook een slechte god verdreven. Het is de enige dag in Nepal dat er tussen bepaalde tijden legaal geblowd mag worden. Vrouwen bidden vandaag dat ze net zo’n man als Shiva krijgen en mannen die gaan roken. Vanavond schijnen er hier in Lakeside veel bandjes op straat te spelen. Ik ben heel benieuwd hoe het is. Ik zal jullie volgende week een update geven over het feest.

Ik wens jullie in Nederland veel plezier met carnaval aankomend weekend. Doe niet al te gek!

Alaaf!

Namaste,

Tom

  • 21 Februari 2020 - 08:37

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Mooi verhaal hoe je meteen aan de slag gaat en met goede ideeën komt. Misschien is het een idee om het Prioriteitenspel uit de Onderwijskoffer met iedereen (HAN-begeleiders, docenten en jullie) te spelen? Ik ben benieuwd naar de uitkomsten.
    Maar nu eerst: mooi weekend!
    Kees-Jan

  • 21 Februari 2020 - 09:07

    Joris:

    Goed initiatief, die leesbevordering! Mooie blog, Tom. Succes en veel plezier daar!

  • 21 Februari 2020 - 09:49

    Anita:

    Je hebt weer genoeg meegemaakt in een week tijd. Fijn weekend!

  • 21 Februari 2020 - 11:35

    Lottie Schoenmakers:

    Hoi Tom, een geweldig verslag. Mooi om te lezen. Fijn weekend. Heb je wel nodig denk ik na al die indrukken die je opdoet. Hartelijke groeten,

  • 21 Februari 2020 - 16:15

    Sonja Becks:

    Ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt! bij zondere ervaringen geniet ervan!

  • 21 Februari 2020 - 17:42

    Truus:

    Je hebt weer veel beleefd. Goed om te lezen dat je eruit haalt wat erin zit.
    Een kanttekening: volgens mij heeft de docent je antwoord gegeven. Voor hem is het belangrijk dat de leerlingen en hijzelf gelukkig zijn en een goed leven hebben. Jij vindt dat dit geen antwoord is?
    Volgens mij is dit de basis en als die er is, kun je verder kijken. Ik vind dit zelf niet zweverig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 10 Dec. 2019
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 6362

Voorgaande reizen:

02 Maart 2022 - 01 Augustus 2022

Zuid-Amerika

03 Februari 2020 - 21 Juni 2020

Nepal, here I come

Landen bezocht: